BIL motaleat

۱: عنوان طرح : کتاب آرامش ماندگار

۲: مقدمه و ضرورت

کتابخوانی به عنوان یک ارزش فرهنگی و اجتماعی است که رابطه مستقیمی با رشد اخلاق ، فضایل ، اصلاح نابسامانی ها و رذایل ، رشد مهارت های فردی و اجتماعی و ارتقاء فرهنگ دارد. این ارزش متعالی اگر به عنوان یک عادت فرهنگی تبلیغ نگردد و به عنوان اقدام ریشه ای برای پیشرفت همه جانبه و برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی در نظر گرفته نشود جامعه در حوزه اعتقادات و عمل سطحی شده و از ادامه راه دشوار دستیابی به قله های علم و معرفت و معنویت بازمی ماند. بنابراین ضرورت دارد تا کتابخوانی به عنوان یکی از اصول ریشه ای فرهنگ اسلامی ـ ایرانی مورد توجه قرار گیرد. طرح مطالعاتی [کتاب ، آرامش ماندگار] در سایه قرآن و عترت با چنین هدفی تدوین و به اجرا گذاشته شده است.

۳: اهداف طرح

الف: هدف کلی

بصیرت افزایی ، تقویت عقیده دینی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به منظور اصلاح سبک زندگی و قرار گرفتن جامعه در افق تمدن نوین اسلامی و گسترش معرفت و معنویت.

 

ب: اهداف اجرایی

  1. تشویق اعضا به مطالعه و تربیت برای کتابخوانی
  2. احیاء مساجد و مراکز دینی ـ مذهبی به عنوان مراکزی برای تحصیل علم و آگاهی و مباحث دینی و جذب بیشتر اقشار مختلف مردم به این اماکن مقدس
  3. ایجاد فضای با نشاط و پرشور بین اقشار مختلف در جهت کتابخوانی
  4. اصلاح سبک زندگی و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی
  5. افزایش مهارت های فردی اجتماعی
  6. افزایش شناخت افراد از دین و سیره معصومان [علیهم السلام]
  7. آموزش معارف و اندیشه های بنیادین دینی و بصیرت افزایی
  8. ایجاد جذابیت برای کودکان و نوجوانان برای مطالعه و پژوهش
  9. افزایش احساس نیاز جامعه به کتاب و کتابخوانی
  10. تشویق خانواده ها به در نظر گرفتن کتاب به عنوان یک نیاز در سبد نیازمندیهای خانواده
  11. گسترش فرهنگ کتابخوانی
  12. سالم سازی هر چه بیشتر روابط افراد با یکدیگر به ویژه جوانان بر محور آگاهی ، علم و کسب معارف دینی

 

۴: آسیب شناسی حوزه کتاب و کتابخوانی

برای برنامه ریزی مناسب در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ، آسیب شناسی از این حوزه ضروری است. به نظر میرسد عوامل ذیل از جمله عوامل اصلی کمرنگ بودن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور باشد:

  1. احساس نیاز به کتاب و مطالعه وجود ندارد و این رفتار یا عادت فرهنگی نهادینه نشده است
  2. دچار خود آشفتگی فرهنگی شده ایم
  3. از سوال پرسیدن واهمه داریم
  4. احساس کاذب شناخت و رسیدن به قله های یقین در ما وجود دارد
  5. چون با مسائل فکری درگیر نیستیم گمان میکنیم مسئله مبهمی وجود ندارد
  6. فکر میکنیم کتابخوانی کار سختی است
  7. دچار تنبلی و بی حالی شده ایم
  8. به زندگی ، جامعه ، تاریخ ، انقلاب ، آینده و … با جدیت نظر نمیکنیم
  9. به تناقضات درونی خود آگاهی نداریم
  10. لذت و ارزش دانایی و آگاهی را نمیدانیم

۵: شرح طرح

الف: پایه های اصلی طرح

  1. مطالعه به عنوان هدف ، شیوه و نتیجه
  2. گروه های مطالعاتی به عنوان منابع محرک و الهام بخش افراد
  3. تهیه ارزان و حتی رایگان کتاب برای اعضا
  4. حرکت بر اساس نیاز سنجی از موضوعات مورد نظر و مورد نیاز اعضا

ب: شیوه اجرا

در شیوه اجرای طرح ، قدم های اصلی ذیل برداشته خواهد شد:

ـ قدم اول: تبلیغ طرح و فراخوان و ثبت نام به صورت فردی یا گروهی

ـ قدم دوم: گروه بندی نمودن ثبت نام کنندگانی که به صورت فردی ثبت نام نموده اند و تعیین سرگروه ، که این گروه بندی حتی المقدور  بر اساس سن ، جنسیت و تحصیلات تشکیل خواهد شد

ـ قدم سوم: به گروه ها پس از توجیه سرگروه کتاب های تهیه شده برای مطالعه داده خواهد شد و این روند به صورت پیوسته و هدفمند تکرار میشود

وظایف سرگروه:

  1. ارتباط با کمیته اجرایی جهت دریافت کتاب
  2. تشکیل جلسات منظم گروه برای مباحثه و نظارت بر مطالعه منظم و هدفمند اعضا بر اساس سیر مطالعاتی
  3. ارتباط منظم با اعضای گروه جهت اطمینان از مداومت بر مطالعه

ج: خلاصه ی شیوه اجرایی طرح

به طور خلاصه به کسانی که به عضویت این طرح درآمده اند به صورت مداوم کتاب برای مطالعه داده خواهد شد و با اتمام یک کتاب ، کتاب های بعدی در اختیار آنها قرار میگیرد

ویژگی های برجسته طرح

  1. رایگان بودن حضور اعضا در طرح
  2. ایجاد فضای تشویقی و رقابتی به واسطه حضور افراد در گروه

۳٫توجه به سیر مطالعاتی مناسب و پرهیز از آشفته خوانی

  1. توجه به قشرهای مختلف و سنین مختلف در موضوع کتابخوانی

ه: برنامه های جانبی

در کنار هدف اصلی و محوری طرح کتابخوانی ، برنامه های جنبی ذیل نیز اجرا خواهد شد:

  1. دیدار با علما و صاحب نظران و مؤلفان و پدید آورندگان کتاب

۲٫برگزاری مسابقات فرهنگی حول محور کتاب و کتابخوانی

  1. خلاصه نویسی کتاب
  2. برگزاری جلسات نقد کتاب
  3. جلسات ماهیانه پاسخ به سوالات و شبهات
  4. بازدید از مراکز علمی ، فرهنگی ، زیارتی و تفریحی
  5. ایجاد وبلاگهای مناسب و متناسب با فعالیت ها توسط گروه های مطالعاتی
  6. ایجاد سایت مناسب جهت معرفی کتابهای مفید ، ارائه مشاوره به گروه های مطالعاتی و …

۶: موضوع فعالیت کتابخوانی

در این طرح کلیه موضوعات ، مورد مطالعه و کتابخوانی قرار میگیرد از جمله موضوعات اعتقادی ، اخلاقی ، فقهی ، انقلابی ، تاریخی ، فردی ، اجتماعی ، سیاسی ، شهید و شهادت و …

۷:  ساختار اجرایی

وابستگی سازمانی طرح: این طرح به لحاظ سازمانی به موسسه فرهنگی قرآن و عترت مصباح المنیر مهدیشهر [دارالقرآن مهدیشهر] با شماره پروانه فعالیت ۰۰۲ـ۰۳ـ۱۴ وزارت ارشاد اسلامی که یک مرکز مردم نهاد است مرتبط می باشد.

۷ـ۱٫ مدیر طرح:

مدیر طرح به عنوان هماهنگ  کننده عوامل اجرایی و از بین روحانیون فاضل و انقلابی انتخاب شده و به فعالیت می پردازد که همواره دغدغه های اهداف عالیه نظام و منویات مقام معظم رهبری را سرمنشأ برنامه های خود قرار داده است.

۷ـ۲٫ شورای سیاستگذاری:

این شورا با انتخاب مدیر طرح شکل گرفته و به برنامه ریزی برای فعالیت مجموعه در راستای اهداف تعیین شده می پردازد.

۷ـ۳٫ شورای اجرایی:

در شورای اجرایی کمیته های زیر تعریف شده اند:

۷ـ۳ـ۱٫ کمیته اجرایی شامل:

الف: کتابدار [تهیه آمار کامل از کتاب های دریافتی و توزیع شده بر اساس گروه های سازماندهی شده]

ب: مسئول سازماندهی [تشکیل گروه های مطالعاتی ـ تعیین سرگروه و توجیه اولیه ـ تحویل کتاب و سایر اقلام فرهنگی به سرگروه]

ج: ناظر آموزشی [نظارت بر حسن اجرای فعالیت در گروه ها ـ کارگاه آموزشی ـ فراخوان ها ـ تشکیل جلسات رفع شبهات]

۷ـ۳ـ۲٫ کمیته خیرین و پشتیبانی

ـ جذب کمکهای مردمی و هزینه کردن برای پیشبرد اهداف طرح مطالعاتی

ـ تأمین اعتبار طرح های مصوب شورای سیاستگذاری و حسابرسی

۷ـ۳ـ۳٫ کمیته انتخاب کتاب و ارزشیابی

ـ تدوین سیر مطالعاتی بر اساس سن و نیازهای جامعه هدف

ـ سرکشی از گروه های مطالعاتی جهت ارزشیابی و پاسخ به شبهات

ـ ارایه مشاوره به اعضا جهت مطالعات تکمیلی

ـ مشاوره به مدیر طرح جهت ارتقاء گروه ها

۷ـ۳ـ۴٫ کمیته تبلیغ و رسانه

ـ بازتاب مناسب فعالیت های انجام شده

ـ تدوین تجربه های خوب مطرح شده در طرح

ـ انتقال تجربه ها به سایر مراکز فرهنگی کشور

ـ ارتباط با سایر مراکز مطالعاتی جهت استفاده از شیوه های آنان

۷ـ۳ـ۵٫ کمیته کودک و نوجوان

به دلیل حجم زیاد کار و همچنین تخصصی بودن فعالیت مطالعاتی بین کودکان و نوجوانان ، این بخش به صورت کمیته ای مستقل شکل گرفته و مدیریت میشود.

۸:مخاطبان طرح

مخاطبان این طرح بدون هیچ گونه محدودیتی بر اساس سن و قشر و موضوع و جنسیت ، گروه بندی میشوند بنابراین گروه های بیشماری نظیر گروه های ذیل شکل خواهند گرفت:

ـ گروه کودکان                                            ـ گروه نوجوانان                                     ـ گروه ورزشکاران

ـ گروه دانشجویان                                        ـ گروه بازاریان                                      ـ گروه نظامیان

ـ گروه حجاب و عفاف                                  ـ گروه فعالان فرهنگی                               ـ گروه زنان  خانه دار

ـ گروه تربیت فرزند                                     ـ گروه مدیران                                        ـ گروه مربیان تخصصی

ـ …

.نکته: اقشار مختلف بعد از مطالعات بخش عمومی در بخش تخصصی خود ، بسته مطالعاتی دریافت می نمایند

 

 

۹: زمان بندی اجرا

این طرح  پس از شروع فعالیت در سال ۹۲ پیوسته ادامه و محدودیت زمانی نخواهد داشت. ضمن آنکه هر گروه متناسب با شرایط خود ، دارای جدول زمان بندی مشخصی خواهد بود.

۱۰: فرآیند اجرا

ـ در این طرح پس از گروه بندی یا شروع مطالعه ، فردی کتاب اول را دریافت و با مطالعه حداقل روزانه ۵ تا ۱۰ صفحه به صورت منظم فعالیت مطالعاتی خود را آغاز مینماید.

ـ حتی المقدور هر گروه هر هفته یک جلسه تشکیل داده و مباحث مهم را مطرح و ابهامات را پاسخ میدهند.

ـ کودکان عضو این طرح یک هفته یا ده روز تا یک ماه ، یک کتاب و نوجوانان هر ماه یک کتاب متناسب با استعداد و علاقه شان را مطالعه می کنند.

ـ نهادهایی که شرایط فوق را ندارند بر اساس تفاهم نامه ای که منعقد میکنند اجرا نموده و کمیته اجرایی نظارت می نماید.

تذکر مهم: در این طرح محور معلم و مربی نیست بلکه محور کتاب است و کتابها طوری انتخاب شده که نیاز به استاد و تدریس ندارد. در حقیقت یک طرح آموزشی خود آموزانه است.

۱۱: مکان اجرای طرح

طرح هیچ محدودیت مکانی ندارد. میتواند در مساجد ، مؤسسات ، مراکز فرهنگی ، منازل ، مدارس ، ادارات یا بدون مکان خاصی باشد.

۱۲: گستره طرح

این طرح در مرحله اول در شهرستان مهدیشهر اجرا میشود و در صورت تأمین هزینه های مورد نیاز در سطح استان و سطح ملی اجرا خواهد شد.

۱۳: دستاوردهای طرح

  1. گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  2. هدایت خیرین به سوی فعالیتهای فرهنگی اثرگذار
  3. آشنا نمودن بخشی از جامعه با کتابها و مؤلفان خوب و برتر کشور
  4. اصلاح برخی نابسامانی ها و تقویت ایمان و عقیده مخاطبان
  5. تشکیل گروه های فکری و مطالعاتی و تبدیل افراد به عناصر تأثیرگذار فرهنگی

۱۴: مسئولان طرح

ـ مدیر طرح : حجت الاسلام والمسلمین احمد عربیان ۰۹۱۹۷۵۱۱۰۸۰

ـ مسئول کمیته اجرایی: آقای محمد اسماعیل عبدالحسینی ۰۹۱۲۳۳۱۰۷۶۱

ـ مسئول کمیته خیرین: آقای سید مهدی کسائیان ۰۹۱۲۵۳۲۲۴۵۳

ـ مسئول کمیته تبلیغ و رسانه: آقای محمد علی یوسفیان ۰۹۱۲۵۳۱۳۹۷۹

ـ مسئول کمیته کودک و نوجوان: حجت الاسلام والمسلمین محمود مختاری ۰۹۱۹۲۵۱۵۸۴۳

ـ مسئول کمیته انتخاب کتاب و ارزشیابی: حجت الاسلام والمسلمین احمد عربیان ۰۹۱۹۷۵۱۱۰۸۰

ـ دبیر طرح: آقای محمد مهدی نوری ۰۹۳۷۳۲۱۰۳۲۷

۱۵: نشانی دفتر

استان سمنان ـ شهرستان مهدیشهرـ خیابان صاحب الزمان ـ ساختمان دارالقرآن مهدی شهر

۰۲۳۳۳۶۲۲۵۶۵تلفن :

ARAMESH114.IRسایت :